-->

12 Mayıs 2016 Perşembe

BATMAN V SUPERMAN NEDEN EN İYİ ÇİZGİ ROMAN UYARLAMASI?


Bu yazıda Batman v Superman: Dawn of Justice hakkında spoiler yer almaktadır. Lütfen filmi izlemeyenler okumasınlar.
Bugüne kadar hiçbir çizgi roman filmi çizgi romanlara sadık değildi. Kült haline gelmiş hikayelerin isimlerini ve kötü karakterlerini alıp bambaşka bir film çektiler hep. Dark Knight Rises ve Age of Ultron bunlara güzel örnekler. Tim Burton'ın çektiği Batman filmlerinde karakterlerin hikayelerinin bambaşka olması sadece isimlerinin çizgi roman ile aynı olması, ya da Iron Man 3'te Mandarin'in şaklaban çıkması verilebilecek diğer örnekler.
Öncelikle değinmek istediğim konu Zack Synder. Sevebilirsiniz, nefret edebilirsiniz ama bu adam söz konusu çizgi romanı beyaz perdeye aktarmak ise çok farklı bir yol izliyor ve başarılı oluyor. İzlerken fark etmişsinizdir çoğu görüntü çizgi roman paneli gibiydi. Ben bu film için "hareketli çizgi roman" diyorum. Tekrar ediyorum, Zack Synder'ı sevmem ya da sevmemem değil olay, ortaya koyduğu iş şu an konuştuğumuz konu. Batman v Superman: Dawn of Justice filminde ağırlığını hissettiren çizgi romanlar vardı. Başta The Dark Knight Returns olmak üzere InjusticeDeath of Superman ve çeşitli hikayelerden birebir alınmış sahneler gördük. Oluşturulan senaryoda bu sahneler diğer çizgi roman filmlerinde olduğu gibi "gönderme" ya da "hayranları mutlu etme" amacı taşımıyordu. Tam tersine hikayeyi taşıyan, sırtlayıp götüren anlardı. Filmin hikaye anlatımında bir sıkıntısı olduğu gerçek ve bunun sebebi gözlerimizin bu tarzda bir film seyretmeye alışık olmaması. Her işi biz yaptık sahneleri bağlayacağız diye beyin jimnastiği yaptık. Ben şikayetçi değilim, ama olanlara hak veriyorum.
Dilerseniz bir kaç örnek vereyim çizgi roman ve film arasındaki görsel benzerliklerden ve hikayenin nasıl aktığından.
Öncelikle filmin açılışına bakalım.

Yukarıda dediğim gibi filmde çizgi roman panellerini birebir gördük. Film direkt olarak efsanevi The Dark Knight Returns çizgi romanının açılışı ile başladı. Bugüne kadar en az 120 kere izlemişizdir bu klasik sahneyi ama ben ilk defa iliklerime kadar hissettim. Zaten genel olarak filmin tonunu belirleyen çizgi romandı TDKR ve adaptasyonu oldukça başarılı olmuş.

Bu görseli yollayan Nurettin Tan'a teşekkür ederim.

Superman'in yaşadığı ikilemler bugüne kadar çizgi romanda çok çok fazla işlendi. Hatta bazı çizgi romanlarda (Kingdom Come, What's So Funny About Truth, Justice & the American Way? gibi) Superman'e sırt çevirdi insanlar . Tek tek uğraşamayacağım o panelleri bulmak için ama comicbook.com'dan aldığım şu görsel ile devam etmek istiyorum.

Superman: Peace on Earth hikayesi konu olarak çok farklı olabilir ama filmdeki çoğu sahnenin görsel olarak alındığı hikaye.
Görsel: Mert Özden

Filmin devamında Batman'in Superman hakkında bilgi toplaması, sürekli kuşkulanması ve tabii Lex tarafından manipüle edilmesi vardı. Fakat Batman'i harekete geçirecek son noktayı çok sevdiğimiz bir süper kahraman koydu.


Crisis on Infinite Earths adlı DC Evreni'ni komple değiştiren hikayede Barry Allen tıpkı filmde olduğu gibi Batman'e gözükmüş ve onu uyarmıştı. Daha sonrası Crisis hikayesinden çıkıp Injustice'e bağlanıyor. Flash, Lois Lane'in kilit bir rol üstlendiğini söylemişti. Neden?

Injustice'te Superman Joker yüzünden halüsinasyon görüyor ve Doomsday ile dövüştüğünü zannedip onu uzaya çıkartıyor. Aslında kollarında tuttuğu cansız beden çocuğuna hamile olan Lois Lane. Böylece Superman gidip Joker'i öldürüyor ve kendi kendini diktatör ilan ederek Dünya üzerinde kanunlara uymayanlara karşı son derece sert bir tutum sergiliyor. Çizgi romanda asayişi kendi askerleri ve onun yanında yer alan süper kahramanlar sağlarken bir kısım kahramanlar da Batman'in liderliğinde toplanıp Superman'e karşı geliyorlar. Filmde engellenmek istenen gelecek Injustice geleceğinin üzerine birazDarkseid sosu dökülmüş hali.
Batman v Superman: Dawn of Justice
Injustice: Gods Among Us (Oyun)

Ve gelelim asıl olaya, Batman ve Superman'in dövüşüne. Yukarıda belirttiğim gibi The Dark Knight Returns çizgi romanının neredeyse aynısı kareler gördük. Aşağıya koyacağım resimleri gördükten sonra "aa evet filmde de vardı" diyeceksinizdir.


Keşke filmden kare alma imkanım olsaydı da oradan görseller alarak karşı karşıya koyabilseydim. Batman ve Superman arasındaki her klasik çizgi roman panelini gördük. O da yetmedi üzerine DC Universe Online oyununda Lex Luthor'un Superman'i öldürmek için kullandığı Kryptonite mızrağı da gördük.


Dövüş sonrasında Batman Martha Kent'i kurtarmaya gittiğinde neredeyse her Batman çizgi romanında gördüğümüz sahneleri gördük. Çok fazla eleştiri geldi bu sahnelerde Batman adam öldürüyor diye. Ama dediğim gibi bu filmdeki Batman'in kaynağı TDKR ve oradaki Batman bir arabaya ateş ettiğinde ortaya çıkan zayiatlardan sorumlu hissetmiyor kendisini.Arkham Knight oyunu gibi olan sahnede benim çok hoşuma giden bir an vardı. Aşağıdaki görselde çocuğu çıkartın yerine Martha Kent'i koyun ve filmi hatırlayın.


Birebir olarak gördüğümüz bu sahnede Batman kırmızı gözlüklü elemanı öldürüyor. Filmde ise sırtındaki gaz tankına ateş ediyordu.

Yazının devamında Doomsday dövüşü yer alıyor. 
Bu son uyarım, lütfen spoiler'a dikkat edelim.
------------------------

Doomsday çizgi romanda eski Krypton deneyi olarak Kryptonlu bir çocuktan geliştirilir. Krypton'nun daha vahşi olduğu bir ortamda deney sonucu ortaya çıkan, bütün amacı evrim geçirip gezegendeki vahşi ve tehlikeli yaratıkları yok etmek olan bir canavar. Ortaya çıktığında ilk yaptığı iş tıpkı filmde olduğu gibi onu yaratan kişiyi öldürmeye çalışmaktır.

Filmde Lex'in DNA'ları ile Zod'un DNA'larının birleşimi sonucu ortaya çıkıyor Doomsday. Biz bunu çizgi romanda Superboy'da gördük. Superman öldükten sonra ortaya çıkan ve Superman'in DNA'ları ile Lex'in DNA'larından oluşan Superboy, New 52 öncesi DC Evreni'nde oldukça önemli bir yer kaplamıştı.

Biz konumuz Doomsday'e dönelim. Bu dövüş esnasında ben açıkçası çok fazla çizgi roman sahnesi beklemiyordum. Çizgi romanda Wonder Woman ve Flash'ın dahil olduğu Justice League'i aşağı yukarı 5 dakikada yerle bir eden Doomsday, Superman ile birebir kapışmıştı. Fakat Zack Synder yine bizleri şaşırttı ve TDKR'den çok önemli bir sahneyi filme birebir koymayı başardı.


Ben bu sahneyi görmeyi beklemiyordum. Yine Superman ve Doomsday arasındaki dövüşte çizgi romandan bir çok sahne vardı. Doomsday ve Superman savaşında klasik bir son vardır çizgi roman tarihine altın harflerle kazınan. İki süper güç aynı anda yumruk atıp birbirlerini öldürürler. Bu sefer biraz daha abartıp aynı anda mızrak sokarak sonlanıyor bu dövüş.


Ben bu çizgi romanı yanlış hatırlamıyorsam 10 yaşındayken okudum. Beni çok etkilemişti ve uzun süre düşünmemi sağlamıştı. Dövüş sonunda Lois Lane'in yıkılması, daha sonra Martha Kent'in yanına gidip onun kucağında hüngür hüngür ağlaması beni mahvetmişti. Bu sahneleri de birebir olarak gördük.


Superman'in cenaze sahnesi de çizgi romandakinin aksine Justice Leagueanimasyonundan neredeyse birebir alınmıştı.


Filmi ne kadar beğendiniz, ya da beğenmediniz bilmiyorum. Fakat ben bugüne kadar ilk defa çizgi romandan hikayeleri alıp birleştiren bir çizgi roman filmi izledim. Gözümün önünde paneller aktı gitti. Neredeyse sayfa çevirmek için hamle yapacaktım. Bir çizgi roman okuru olarak beni çok memnun etti bu film. Kusurlar var, yok değil ve bunu göz ardı edemeyiz. Fakat bir çizgi roman sever olarak gereken saygıyı göstermemiz gerekiyor.

This post have 0 [blogger]


EmoticonEmoticon

Next article Next Post
Previous article Previous Post

Advertisement

recentcommentslide